LA LLEI 13/2006 REGULADORA DE LES PRESTACIONS SOCIALS A CATALUNYA.
L’objecte de la llei
És regular les prestacions socials de caràcter econòmic que s’emmarquen en l’ordenament jurídic aplicable a les prestacions econòmiques d’assistència social.
Beneficiaris
Són beneficiàries les persones residents legalment a Catalunya que es troben en situació de necessitat, a les quals s’otorga la prestació amb la finalitat de pal·liar aquesta situació.
Estructura de la llei
La llei s’estructura en quatre capítols.
En el primer capítol es defineix els conceptes bàsics que fan comprensible el conjunt de la llei (objecte de la llei, la naturalesa de les prestacions econòmiques, el finançament, els beneficiaris, el caràcter i la creació de les prestacions, la forma de les prestacions segons la previsió de la durada de la situació de necessitat, l’abonament que es pot fer al proveïdor del servei, les causes de suspensió i extinció, les incompatibilitats amb altres prestacions i la col·laboració entre les administracions públiques).
En el segon capítol es defineix la situació de necessitat com la situació derivada de qualsevol contingència que es produeix en la vida d’una persona i que li impedeix de fer front a la manutenció, a les despeses pròpies de la llar, la comunicació i el transport, i també a totes les despeses imprescindibles per a poder tenir una vida digna. Els factors determinants de la valoració de necessitat són els ingressos econòmics amb relació a l’indicador de renda de suficiència establert per llei.
El tercer capítol regula el procediment administratiu de concessió de les prestacions, les unitats administratives a qui correspon la gestió i la jurisdicció contenciosa administrativa competent pel coneixement de les impugnacions.
El capítol quart estableix les classes de prestacions.
Les disposicions transitòries fixen l’indicador de renda de suficiència.
En les disposicions finals s’estableix la necessitat de fer les previsions pressupuestàries per a atendre les prestacions i es fixa l’entrada en vigor.
INDICADOR DE RENDA DE SUFICIÈNCIA DE CATALUNYA
Una de les novetats més importants de la Llei és la creació de l’Indicador de Renda de Suficiència (IRS). Aquest vol ser el llindar que fixa la quantitat mínima amb la qual una persona pot viure dignament a Catalunya tenint en compte el nivell de vida de la comunitat. La quantitat de l’IRS s’estableix en la Llei de pressupostos de la Generalitat, i per l’any 2007 en 531’7 €/mes. Però en l’any 2007 només s’aplicarà el 75%, el 2008 el 80 % i el 2010 ha d’arribar al 100 €. Aqueta quantitat s’incrementa d’un 30% per cada membre de la unitat familiar o de la unitat de convivència que no té patrimoni ni ingressos. La funció d’aquest indicador és doble, d’una banda disposar d’un estàndard per determinar què s’entén per situació de necessitat, i d’altra establir la quantia de les prestacions a atorgar.
L’IRS permet valorar si hi ha o no necessitat: “s’entén que hi ha manca de recursos econòmics quan els ingressos personals són inferiors a l’IRS” (art.15.3)
Situació de necessitat (art12): es defineix com qualsevol contingència que impedeixi fer front a les despeses essencials per al manteniment propi o de les persones de la unitat de convivència. S’entén com “despeses essencials” les de manutenció, les derivades de l’ús de la llar, les que faciliten la comuniació i el transport bàsics, i totes les que siguin imprescindibles per viure dignament.
Per avaluar la situació de necessitat es tindrà en compte “el patrimoni, els ingressos econòmics i les consicions socials del beneficiari/a” (art15.1)
IRSC 2008: 544,48 € (a l’any 7622,76 €, mensual * 14 (El percentatge de l’indicador de renda de suficiència que han d’assolir les prestacions establertes per aquesta llei a l’any 2008 és el del 80 % i del 100 per l’any 2010)
IPREM: Indicador Públic d’Efectes Múltiples, 516,90 € per l’any 2008.
TIPOLOGIA DE LES PRESTACIONS.
PRESTACIONS DE CARÀCTER SUBJECTIU
Prestació per a joves extutelats
-Destinada a joves que han estat tutelats un mínim de 3 anys per la DGAIA
i han arribat a la majoria d’edat.
- És temporal , dels 18 als 21, i sempre que es visqui fora del nucli familiar.
- S’han de tenir uns ingressos inferiors al percentatge legalment establert garantit de l’IRS (la quantia és equivalent al percentatge establert per l’IRSC i es cobrarà íntegrament, mentre sumada als ingressos laborals, no sumi 2 vegades aquest percentatge de l’IRSC).
- S’ha de seguir un programa d’inserció establert per l’òrgan competent.
Prestació per al manteniment de les despeses de la llar dels cònjuges o familiars supervivents
- Per a persones que no poden atendre amb els seus ingressos les despeses de manteniment dels serveis de la llar habitual per efecte que el cònjuge o el familiar fins a 2on grau de consanguinitat o afinitat amb qui compartia despeses ha mort.
- El límit d’ingressos anual per a tots els conceptes no ha de superar una quantia que fixa cada any la Llei de Pressupostos (no pot ser inferior a l’IRS).
- La quantia mensual de la prestació també la fixa cada any la llei de Pressupostos (es pot reduir proporcionalment l’import segons el nivell d’ingressos)
- Els ingressos totals anuals del beneficiari més la prestació establerta no por ser inferior a l’IRS.
Prestació complementària per a pensionistes de la modalitat no contributiva, per invalidesa o jubilació
- Hi tenen dret els perceptors de PNC que no facin cap activitat laboral compatible.
- Cal haver tingut l’any anterior uns ingressos o rendes, exclosa la PNC i la Renda Mínima d’Inserció, que no excedeixin l’import del percentatge legalment establert de la PNC, en còmput anual.
- La quantia també é l’import equivalent al percentatge legalment establert de la PNC. La suma del complement de la prestació més la PNC no pot superar en cap cas l’IRS.
Prestació per l’acolliment de menors d’edat tutelats per la Generalitat
- Destinada a atendre les despeses de manteniment d’un/a menor tutelat/ada per la Generalitat en mesura d’atenció en la pròpia família o en acolliment en família extensa o en família aliena (en les dues últimes, inclòs acolliment preadoptiu)
- Si és atès en la pròpia família, el límit d’ingressos d’aquesta ha de ser, per a tots els conceptes, igual o inferior al percentatge legalment garantit de l’IRS. S’incrementarà un 30% pels membres de la unitat familiar –1 (es comptarà el menor acollit, els discapacitats compten per 2).
- La quantia es fixa cada any a través de la llei de pressupostos.
Prestació per atendre necessitats bàsiques
- Per atendre necessitats bàsiques de persones que no treballen o no es poden incorporar al món laboral i que:
1. tenen una discapacitat del 65% o mé, o tenen més de 65 anys
2. no cobren cap tipus de pensió de la seguretat social
3. els ingressos de la unitat de convivència per tots els conceptes no han de superar l’IRS incrementat un 30% per cada membre a partir del segon.
- L’import de la prestació és la diferència entre el percentatge legalment garantit de l’IRS i els ingressos propis. En cap cas la prestació pot superar el resultat de PNC + prestació complementària establerta.
Especialment adreçades a persones que cobrin FAS (Fons d’Assistència social/ SOVI)
PRESTACIÓ ECONÒMIQUES DE DRET DE CONCURRÈNCIA
La creació de prestacions socials de caràcter econòmic proveïdes amb limits pressupostaris s’ha de dur a terme tenint en compte criteris de prelació de l’estat de necessitat, per la qual cosa s’ha d’obrir un procediment de concurrència pública (convocatòria pública). Les prestacions econòmiques de dret de concurrència es creen per un acord de Govern. Les sol·licituds un cop valorades s’ordenaran segons situació de necessitat i s’otorgaran per ordre de prelació fins exhaurir la partida disponible.
PRESTACIONS ECONÒMIQUES D’URGÈNCIA SOCIAL
Tenen la finalitat d’atendre situacions de necessitats puntuals, urgents i bàsiques, de subsistència, com l’alimentació, el vestit i l’allotjament. Aquestes prestacions es financies amb càrrec dels pressupostos dels ens locals.
DIAGNÒSTIC. GESTIÓ I COMPETÈNCIES
Diagnòstic
Els expedients de les prestacions socials de caràcter econòmic de dret subjectiu s’inicien a sol·licitud de la part interessada. Les prestacions de dret de concurrència es poden iniciar d’ofici o a instància de part. En tots els casos l’ens o l’òrgan gestor ha de demanar, si escau, a l’ajuntament o al consell comarcal, un informe relatiu al beneficiari o beneficiària que, com a mínim, ha de valorar la situació de necessitat i indicar si la persona viu sola o forma part d’una unitat familiar o unitat de convivència.
Gestió i competències
La gestió de les prestacions socials de caràcter econòmic correspon al departament corresponent en matèria d’assistència social o a les entitats que hi estan vinculades. Aquesta gestió es pot delegar als ens locals en aplicació del text refòs de la Llei municipal i de règim local de Catalunya.
La gestió de les prestacions econòmiques d’urgència social correspon als ens locals, d’acord amb el règim que els és aplicable.
No hay comentarios:
Publicar un comentario