jueves, 6 de enero de 2011

ELS SERVEIS SOCIALS A CATALUNYA. ORGANITZACIÓ I COMPETÈNCIES DE LES DIFERENTS ADMINISTRACIONS PÚBLIQUES: L’ADMINISTRACIÓ LOCAL. INSTRUMENTS DE PLANIFICACIÓ I COORDINACIÓ INSTITUCIONAL


ELS SERVEIS SOCIALS A CATALUNYA. ORGANITZACIÓ I COMPETÈNCIES DE LES DIFERENTS ADMINISTRACIONS PÚBLIQUES: L’ADMINISTRACIÓ LOCAL.
Organització
La Llei 12/2007, d’11 d’octubre, de Serveis Socials estableix en el seu Títol III el règim competencial i organitzatiu.
El Capítol II del Títol III estableix l’organització territorial dels serveis socials. Segons la llei els serveis socials de Catalunya s’organitzen territorialment.
 Les àrees bàsiques de serveis socials són la unitat primària de l’atenció social als efectes de prestació dels serveis socials bàsics. Cada àrea bàsica pren com a base el municipi i s’organitza sobre la població mínima de 20.000 habitants. La gestió de l’àrea bàsica en municipis de més de 20.000 habitants és competència dels ajuntaments. L’àrea bàsica ha d’agrupar els municipis de menys de 20.000 habitants, en aquest cas, la gestió correspon a la comarca o a l’ ens associatiu creat per aquesta finalitat.
Els serveis especialitzats, la seva organització territorial, s’ha de basar en les demarcacions territorials supramunicipals, llevat d’alguns supòsits especials. Els municipis o les comarques de més de 50.000 habitants podran constituir una demarcació territorial per la seva organització, i podran gestionar els serveis per delegació de la Generalitat si ho sol·liciten.
 Competències de les diferents administracions públiques
Segons la Llei 12/2007, d’11 d’octubre, de serveis socials, es determinen les competències de les administracions públiques de Catalunya.
COMPETÈNCIES DEL GOVERN DE LA GENERALITAT, en matèria de Serveis Socials (art. 28)
1.    Impulsar les mesures legislatives necessàries en matèria de serveis socials.
2.    Desplegar per reglament legislació de serveis socials.
3.    Desplegar els plans i els programes generals de serveis socials.
4.    Establir les directrius i les prioritats de la política general de serveis socials.
5.    Aprovar la Cartera de Serveis.
6.    Ordenar els Serveis Socials i establir les directrius i els criteris i les fórmules de coordinació general del sistema i de coordinació transversal entre els departaments de la Generalitat si cal per a millorar la gestió i l’eficàcia de la política de serveis socials.
7.    Establir els criteris i els estàndards mínims de qualitat dels diversos serveis socials.
8.    Establir els criteris bàsics sobre el règim jurídic aplicable als serveis socials públics, per a l’accés als serveis i per a la participació, si escau, dels usuaris en llur finançament.
9.    Coordinar l’execució de les polítiques públiques en matèria contra la violència masclista, coordinar i impulsar les accions dels departaments de la Generalitat, i col·laborar amb les administracions locals i amb les entitats d’iniciativa social.
10. Les que atribueixin expressament les lleis.

COMPETÈNCIES DEL DEPARTAMENT COMPETENT, en matèria de serveis socials (art.29)
1.    Adoptar les mesures necessàries per a aplicar les directrius que el govern estableix en matèria de serveis socials, i per a desplegar i executar les disposicions i acords que adopti.
2.    Elaborar els plans i els programes generals de serveis socials i fomentar la iniciativa social, i avaluar els seus objectius.
3.    Adoptar les mesures necessàries per a aplicar la cartera de serveis socials.
4.    Col·laborar i cooperar amb els municipis i els altres ens locals en aplicació de les polítiques de serveis socials.
5.    Crear, mantenir, avaluar i gestionar els centres, serveis, recursos, equipaments, projectes i programes relatius als serveis socials especialitzats.
6.    Complir les funcions de registre, autorització, garantia de qualitat i acreditació dels serveis socials.
7.    Exercir la inspecció, el control i la potestat sancionadora, llevat de les potestats reconegudes al Govern.
8.    Gestionar les prestacions de serveis socials que li corresponguin.
9.    Establir instruments de recollida d’informació i fer-ne el tractament estadístic als efectes de les polítiques de serveis socials, i també establir els elements bàsics i comuns del Sistema d’Informació Social.
10. Establir els criteris generals per a finançar, concertar i comprar serveis.
11. Promoure i fomentar les fórmules de gestió conjunta dels serveis socials de competència local.
12. Fomentar la participació ciutadana, l’associacionisme, el voluntariat i altres formes d’ajuda mútua.
13. Elaborar i seguir programes de sensibilització social.
14. Desenvolupar programes formatius per al personal encarregat de la prestació dels serveis socials.
15. Fomentar l’estudi i la recerca.
16. Les que li atribueixin les lleis o reglaments i aquelles que calguin i no estiguin atribuïdes a un altre departament o una altra administració pública.

COMPETÈNCIES DELS MUNICIPIS, en matèria de serveis socials (art. 31)
1.    Estudiar i detectar les necessitats socials en llur àmbit territorial.
2.    Crear i gestionar els serveis socials necessaris, tant propis com delegats per altres administracions, d’acord amb la cartera de serveis i el Pla estratègic corresponent.
3.    Elaborar plans d’actuació local en matèria de serveis socials i participar, si escau, en el pla d’actuació de l’àrea bàsica corresponent.
4.    Establir els centres i els serveis corresponents a l’àmbit propi dels serveis socials bàsics.
5.    Complir les funcions pròpies dels serveis socials bàsics.
6.    Promoure la creació dels centres i els serveis corresponents dels serveis socials especialitzats i gestionar-los, en coordinació amb l’Administració de la Generalitat i l’ ens local supramunicipals corresponents, d’acord amb la cartera de serveis i el pla estratègic corresponent.
7.    Col·laborar amb l’Administració de la Generalitat en l’exercici de les funcions d’inspecció i control en matèria de serveis socials.
8.    Exercir les funcions que li delegui l’Administració de la Generalitat.
9.    Participar en l’elaboració dels plans i els programes de la Generalitat en matèria de serveis socials.
10. Coordinar els serveis socials locals, els equips professionals locals dels altres sistemes de benestar social, les entitats associatives i les que actuen en l’àmbit dels serveis socials bàsics.
Nota: les comarques supleixen els municipis de menys de 20.000 habitants en la titularitat de les competències pròpies dels serveis socials bàsics, que aquests municipis no estiguin en condicions d’assumir.

COMPETÈNCIES DELS ENS LOCALS SUPRAMUNICIPALS, en matèria de serveis socials (art.32)
1.    Donar suport tècnic, econòmic i jurídic als ens gestors de les àrees bàsiques de serveis socials.
2.    Oferir serveis d’informació i documentació a les àrees bàsiques de serveis socials.
3.    Programar els serveis socials en llur àmbit territorial, el pla estratègic corresponent i la cartera de serveis socials i convocar la taula territorial amb els Consells Comarcals i els ajuntaments de més de 20.000 habitants.
4.    Promoure i gestionar els serveis, les prestacions i els recursos propis de l’atenció social especialitzada.
5.    Promoure l’associacionisme i els projectes comunitaris per aconseguir la millor cobertura de les necessitats socials.

INSTRUMENTS DE PLANIFICACIÓ I COORDINACIÓ INSTITUCIONAL
Instruments de Planificació
-       Pla estratègic de serveis socials*: aquest pla ha d’aplicar uns criteris d’una perspectiva general per a ordenar el conjunt de mesures, recursos i accions necessaris per a assolir els objectius de la política de serveis socials, segons la llei.
L’elaboració d’aquest pla correspon al departament amb competència en matèria de serveis socials i s’ha d’aprovar pel Govern.
* En l’elaboració hi ha un procés participatiu del Consell de Coordinació de Benestar Social, del Consell Gral. De SS.SS i del Comité d’Avaluació de Necessitats de SS.SS. Planificació gral. Correspon al Govern veure art 37 de la llei i 38.
-       Plans sectorials: el pla estratègic s’ha de desplegar mitjançant plans sectorials, amb vigència pluriennal (màxim 4 anys). Aquests poden tenir caràcter transversal i tenint en compte les diferents situacions de necessitat.
Coordinació Institucional
La coordinació i col·laboració interadministratives es regulen en el Títol III, capítol IV de la llei.
Existeixen dos òrgans de coordinació :
-       Consell de Coordinació de Benestar Social: òrgan encarregat de coordinar les polítiques públiques en matèria de serveis socials, vetllar per llur equitat territorial i articular-les amb els sistemes d’educació, salut, cultura, ocupació, habitatge i justícia. Integrat per representats dels ens locals i de la Generalitat.
-       Comitè d’Avaluació de Necessitats de Serveis Socials: òrgan tècnic encarregat d’estudiar les necessitats socials de la població i d’avaluar l’eficiència i qualitat dels SS.SS. Té caràcter consultiu.
La llei estableix que l’Administració de la Generalitat i els ens locals col·laboren en aplicació de les polítiques de serveis socials, d’acord amb les competències assignades.
La Generalitat ha d’establir convenis quadriennals de coordinació i cooperació interadministratives amb els ens locals supramunicipals, les comarques i els ens de més de 20.000 habitants, a fi de garantir, en l’àmbit territorial corresponent, la coresponsabilitat en la prestació de serveis i l’estabilitat dels serveis i dels seus professionals.   
El Sistema d’Informació Social garanteix la disponibilitat de la informació relatives a les prestacions i a la Cartera de Serveis i integra les dades relatives a l’atenció social del sector públic i del sector privat.

No hay comentarios:

Publicar un comentario